Jak zmienić sposób użytkowania lokalu użytkowego na mieszkaniowy
Poniżej przedstawiam Państwu etapy przekształcenia lokalu użytkowego na lokal mieszkaniowy. Jako przykład posłużył mi proces, którego byłam koordynatorem w 2021 r. Jeden z lokali będących w ofercie sprzedaży w naszym biurze - Traczyk Nieruchomości miał status lokalu użytkowego, mimo jego fizycznego dostosowania do celów mieszkaniowych.
Korzyści ze zmiany sposobu użytkowania
Uznaliśmy, iż zmiana sposobu użytkowania ułatwi jego sprzedaż i w dalszej perspektywie wynajmowanie oraz zapewni możliwość meldunku i znaczące oszczędności w kosztach eksploatacyjnych ( po przekształceniu zmienia się m.in. taryfa na prąd z C11 na G11 i podatek od nieruchomości dla gruntu i budynków z kwot odpowiednio 0,99 gr i 24,84 zł / m2 na 0,52 gr i 0,85 gr / m2)[1]
Omawiany lokal o powierzchni 38 m2 położony był we wrocławskiej kamienicy z lat 1920-1930 zlokalizowanej w okolicach pl. Kromera. Budynek ujęty był jednostkowo w gminnej i wojewódzkiej ewidencji zabytków Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków we Wrocławiu. Lokal usytułowany na 1 kondygnacji (niski parter), posiadający wysokość pomieszczeń 2,45 m, zbyt wąskie drzwi do łazienki – 60 cm i powierzchnię okien w stosunku do powierzchni podłogi na pograniczu normy, która wynosi 1:8 oraz poziom posadzki pomieszczeń 45 cm poniżej poziomu terenu przy budynku.
Cały proces rozpoczęty został od nawiązania współpracy z Architektem i następnie z Rzeczoznawcą Budowlanym. Po pierwszym spotkaniu, oględzinach, inwentaryzacji i pomiarach lokalu określony został zakres prac, niezbędne wnioski, zgody i zaświadczenia. W naszym przypadku zmuszeniu byliśmy w pierwszej kolejności wnioskować o odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych do Sanepid’u, ponieważ w omawianym lokalu występowały liczne niezgodności z obowiązującymi normami. Otrzymanie zielonego światła w tym urzędzie warunkowało nasze dalsze działania. Dokumentację przygotował współpracujący z nami rzeczoznawca. Pozytywną decyzje z Sanepid otrzymaliśmy po około 14 dniach od złożenia ekspertyzy technicznej.
Następnie przystąpiliśmy do przygotowywania zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania do Urzędu Miasta / Wydział Architektury. Za tą dokumentację odpowiedzialny był współpracujący z nami Architekt. Skompletowanie załączników zajęło nam klika tygodni, potrzebne były oprócz samego wniosku, opisu technicznego i rysunków / rzutów także załączniki, takie jak: zgoda od Zarządcy, dodatkowe zaświadczenia z UM, oświadczenie właściciela. Po upływie 30 dni od złożenia dokumentacji Urząd wezwał nas do uzupełnienia braków, poprzez dołączenie opisu dotyczącego warunków ochrony przeciwpożarowej, a w szczególności dokładny opis sposobu ewakuacji oraz przedłożenie stosownego projektu uzgodnionego z rzeczoznawcą ppoż. Taka dokumentacja wymagana jest jedynie w przypadku budynków o 5 i więcej kondygnacjach. W naszym przypadku, Urząd zakwalifikował piwnicę jako niezależną kondygnację, w związku z jej niewielkim zagłębieniem (45 cm)
Po uzupełnieniu braków otrzymaliśmy zaświadczenie stwierdzające brak podstaw do wniesienia sprzeciwu, o którym mowa w art. 71 ust. 4 ustawy Prawo Budowlane. Czekaliśmy na nie około 14 dni. Po uzyskaniu tego dokumentu złożono wniosek do Tauron o zmianę taryfy rozliczeniowej oraz wniosek o korektę decyzji podatku od nieruchomości.
Kolejnym krokiem było złożenie przez właściciela wniosku do Wydziału Architektury o wydanie zaświadczenia o samodzielności lokalu mieszkalnego (potrzebne były dwa załączniki: Zgoda Zarządcy i rzut z oznaczeniem granic lokalu i pomieszczeń przynależnych). Mając ten dokument w Wydziale Geodezji zawnioskowano o zmianę wpisu w kartotece lokali oraz następnie o wydanie wypisu z kartoteki lokali.
Wszystkie ww. opisane działania i dokumenty posłużyły nam do wpisu w Księdze Wieczystej zmiany sposobu użytkowania na mieszkaniowy. W naszym przypadku zrobione zostało to za pośrednictwem notariusza przy okazji podpisywania umowy przeniesienia własności lokalu. Można to oczywiście zrobić samodzielnie składając do Ksiąg Wieczystych odpowiedni wniosek, tj. KW-WPIS. Na dokonanie wpisu we Wrocławiu czekamy obecnie około 8 miesięcy.
Ile trwa zmiana sposobu użytkowania i jaki jest koszt całej procedury
Chcąc podjąć się takiej zmiany należy przede wszystkim pomyśleć o nawiązaniu współpracy z odpowiednimi specjalistami, mającymi doświadczenie w podobnych sprawach i „przetarte szlaki” w Urzędach. Trzeba się też liczyć z wieloetapowością procesu, co wiąże się z długim czasem oczekiwania na poszczególne dokumenty, zaświadczenia, a także ryzykiem wystąpienia innych nieprzewidzianych okoliczności i potrzeby uzyskania dodatkowych dokumentów, w zależności od specyfiki lokalu i budynku. W naszym przypadku przekształcenie zajęło nam 7 miesięcy, a łączny koszt całej operacji wyniósł ok. 4 700,00 zł (honoraria 3 specjalistów, koszty sądowe, koszty pełnomocnictw, opłaty skarbowe za wydane zaświadczenia)
Jakie dokumenty potrzebne są do zmiany sposobu użytkowania
- Ekspertyza techniczna (wykonuje: rzeczoznawca budowlany)
- Wniosek o odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych (składamy przy pomocy rzeczoznawcy budowlanego do SANEPID’u w związku z występowaniem niezgodności z ww. przepisami)
- Zgoda Zarządcy budynku na zmianę sposobu użytkowania lokalu.
- Oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością (wypełnia właściciel)
- Zaświadczenie z Urzędu Miasta nt. występowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub ostateczną decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu.
- Zaświadczenie z Urzędu Miasta dotyczące statusu ochrony konserwatorskiej budynku;
- Opis techniczny budynku mieszkalnego i lokalu wraz z mapkami, rzutami
- Wniosek wraz z załącznikami = Zgłoszenie PB-18 zmiany sposobu użytkowania (składamy do Urzędu Miasta /Wydział Architektury przy współpracy z Architektem)
- Projekt zabezpieczenia przeciwpożarowego i opis sposobu ewakuacji opieczętowany i uzgodniony z rzeczoznawcą od zabezpieczeń ppoż.
- Po otrzymaniu pozytywnej decyzji z Urzędu Miasta składamy wnioski do Wydziału Geodezji i Architektury. Pierwszy o zmianę w kartotece lokali, drugi o wypis z kartoteki lokali (już po zmianie) oraz trzeci: zaświadczenie o samodzielności lokalu mieszkalnego. Ten drugi dokument będzie pokazywał, że zmiany zostały wprowadzone (zmiana z lokalu niemieszkalnego na mieszkalny).
- Wniosek do Tauron o zmianę taryfy oraz o Urzędu Miasta wydział Podatków i Opłat o korektę decyzji o podatku od nieruchomości.
- Wniosek do Sądu Wieczystoksięgowego na odpowiednim formularzu KW-WPIS + KW-ZAD o zmianę wpisu w księdze wieczystej.
Reasumując, po przekształceniu lokalu użytkowego w mieszkaniowy możemy liczyć, oprócz innych ww. korzyści, na spore oszczędności finansowe. W przypadku naszego mieszkania o powierzchni 38 m2 roczny podatek od nieruchomości zmniejszył się o kwotę 266 zł, a miesięczne rachunki za prąd o około 230 zł. Co daje łączną kwotę 3 026,00 zł rocznie.
________________________________________________________________
[1] Podane maksymalne stawki podatku od nieruchomości obowiązujące w 2021 r.
_______________________
Wrocław, 25.11.2021
Autor: Marta Kalinkiewicz, Doradca ds.Nieruchomości -Traczyk Nieruchomości